tirsdag 16. oktober 2012

Slave

Innerst inne, bak skuffelsene, bak sorg og håp.
 Bak den jeg forsøker å leve som.
Den som aldri forteller
om det egentlige livet. Det farlige.
Han sitter der og venter, han som frykter lyset.
Han som frykter mest.
Bak døra er minner om sår, om sprukne munner som aldri fikk fortalt.
Men det er en slags trøst
i den smerte han lover meg. Den jeg alltid visste om.
Og når genenes liljer
sprer den emne duften sin i mørket,
er jeg ensomhetens
lenkede.




I

onsdag 29. desember 2010

DER UTE






Jeg glemte å lytte til stemmen
som roper der ute et sted.

Jeg glemte å se til barnet
som gråt så bittert
i kveld.




tirsdag 28. desember 2010

vevd i natten


Så kjenner jeg pusten
av glede
i livets kuldegrader
tråder av glass
vevd i natten
så skapes et mønster
over sorgens lerret
og tostemt sang
om håp
fra naturens munn

Fredsglasur


nå skriver jeg
et dryss av snø
i langsomme
bokstaver
fredsglasur
søtere
en sukkerspinn
for dagen min

onsdag 15. desember 2010

Blå glede


Nå skrives en blå sang
i timer
der luften er glass...
Sakte
skapes verden
altfor vakker
utilnærmelig og kald...
Nå biter
den skjøreste glede
seg fast gjennom lag av frost
til barnet
som alltid lengter,
søker og tar imot...

lørdag 21. august 2010

De grå timene


rett før de siste minuttene forsvinner bak åsene,
før lyset er senket gjennom vannskorpa,
rett før alle fargene er smeltet inn i de grå timene,
er en pallett over de utstrakte hendene
som aldri nådde fram,
over barnet som glapp ut av de slitne armene
rett før natt, er jeg alene i skyggene

tirsdag 29. juni 2010

Duggvåt

kan jeg hjelpe for duft av citrus
mellom brente stammer

for bølger rundt dype strømmer
bølger av hud og uendelighet

kan jeg hjelpe for navn i sanden
der natten er åpne armer

mørke tegn av salte dråper
mellom drøm og ensomhet

jeg lever
der lenker rasler
rundt tidens såre ben